ČlánkyDalší

Slunečnicový lecitin – účinky a dávkování

5
(1)

Co je slunečnicový lecitin?

Lecitin je přírodní chemická sloučenina zvaná fofatidylcholin, kterou si naše tělo dokáže vyrobit samo.

Tento produkt se často používá v potravinářském průmyslu. 

Nachází se také v kosmetice (kterou hydratuje), léčivech (která se lépe vstřebává) a doplňcích stravy.

Nejvyšší koncentrace lecitinu se nacházejí v játrech, mozku, srdci, plících a svalech. Naše tělo přeměňuje většinu přijatého cholinu, který patří do skupiny vitamínu B.

Játra mohou také produkovat cholin a používají se k ukládání lecitinu a fosforu. Pokud se paměť vyprázdní, nastoupí únava a nesoustředěnost – v krajním případě může dojít k poškození jater.

Fosfolipidy obsažené v lecitinu usnadňují stravitelnost lipidů, odbourávají jaterní tuk a snižují hladinu cholesterolu.

Lecitin je proto vhodným doplňkem stravy, když je naše tělo nuceno tvořit buňky (těhotenství, hojení ran), nebo když je produkce lecitinu v těle narušena. 

Například lecitin se vyskytuje jako potravina, pokud jde o tvorbu buněk a cév, a to jak v rostlinné a živočišné říši.  Zvláště dobře známý je zdroj lecitinu vejce nebo mléko. Rostlinný lecitin se získává ze sóji, řepky nebo i slunečnice. 

Nejlepší dieta na hubnutí

Rostlinné lecitiny se od živočišných liší svým složením! Slunečnicový, sójový a řepkový lecitin je veganský a bez cholesterolu.  

Například v chlebu a pečivu, másle, majonéze, čokoládě, pralinkách, cukrovinkách, omáčkách a i ve zmrzlině. 

Buněčná schopnost glykolipidů působí také jako doplněk k produktům péče o tělo. Lecitin má navíc hydratační účinek a usnadňuje vstřebávání dalších živin.

Lecitin je tedy velmi důležitým stavebním kamenem pro buňky živých organismů a zároveň složkou, která svými vlastnostmi může přispět k úspěchů přípravy pokrmů.

Sójový lecitin na druhé straně obsahuje velké množství omega-6 mastných kyselin, které nabízejí významné zdravotní přínosy a má nejzajímavější profil mastných kyselin, mezi práškovými lecitiny. 

Řepkový lecitin je skutečnou alternativou k sójovému nebo slunečnicovému lecitinu, dokáže totiž nahradit obojí a má tu výhodu, že je stejně jako slunečnicový lecitin nealergenní. 

Jaký je rozdíl mezi slunečnicovým lecitinem a sójovým lecitinem?

Věděli jste, že lecitin se nezískává pouze ze slunečnice? Tato zajímavá složka se nachází také ve vejcích a sóji. Ve skutečnosti je sójový lecitin mnohem známější a používanější než lecitin slunečnicový. Slunečnice je však nyní jako zdroj lecitinu populárnější než sója. Chcete vědět proč? 

Aby bylo možné extrahovat lecitin ze sójových bobů, musí být použita chemická rozpouštědla, jako je hexan. Někteří lidé se však raději vyhýbají jakékoliv umělé látce ve svých doplňcích stravy. V tomto případě je vhodnější slunečnicový lecitin extrahovaný fyzikálními metodami (např: lisováním za studena).

Obsahuje nízké procento fytoestrogenů. Sója má vysoký obsah fytoestrogenů, složky, která je podobná ženským hormonům v našem těle. V některých případech se některým jedincům doporučuje, aby nekonzumovali příliš mnoho fytoestrogenu. Slunečnicový lecitin obsahuje mnohem méně těchto molekul, a proto je pro tyto lidi dobrou alternativou. 

Hlavní „nevýhodou“ slunečnicového lecitinu je však jeho cena. Takže zjistíte, že doplňky na bázi slunečnice jsou dražší než doplňky stravy na bázi sóji.

Stručně řečeno, slunečnicový lecitin je mnohem populárnější než lecitin sójový, protože neobsahuje rozpouštědla, hexany a fytoestrogeny. 

Pomáhá slunečnicový lecitin zhubnout?

Mnoho reklam a internetových článků tvrdí, že tato sloučenina se váže na tuky a pomáhá je z těla vyplavovat ven. Bohužel neexistují žádné studie potvrzující tento „mýtus“ a dokonce existují i takové, které mu odporují.

Pokud chcete zhubnout, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem nebo výživovým poradcem. 

Nízkokalorická strava bohatá na živiny je nejlepší způsob, jako shodit „přebytečná“ kila navíc. 

Je slunečnicový lecitin dobrý pro játra?

Aby si naše játra udržela dobré zdraví, musí udržovat rovnováhu mezi fosfolipidy a dalšími sloučeninami, jako je betain. Bylo prokázáno, že suplementace lecitinem pomáhá dosáhnout tohoto cíle. Tyto pokusy však byly prováděny i na zvířatech. 

Je slunečnicový lecitin dobrý pro mozek?

Náš mozek potřebuje velké množství fosfolipidů, aby zůstal zdravý. Ve studiích na zvířatech bylo prokázáno, že suplementace lecitinem (bohatým na fosfolipidy) pomáhá mozkovým buňkám fungovat naplno. 

Dávkování a užívání slunečnicového lecitinu

Je třeba poznamenat, že slunečnicový lecitin je relativně „nový“ doplněk. Není staveno doporučené dávkování ani doba užívání. Z tohoto důvodu doporučujeme, abyste svůj lecitinový režim přesně určili s pomocí lékaře nebo výživového poradce. 

Kontraindikace a vedlejší činky

Lecitin je považován za bezpečný v rámci limitů stanovených výrobci doplňků. Velmi vysoké dávky slunečnicového lecitinu (více jak 25 gramů denně) však mohou způsobit průjem, bolesti žaludku a nevolnost.

Kdy se vyhnout lecitinu?

  • Pokud máte srdeční onemocnění
  • Nedoporučuje se lecitin v těhotenství
  • Před konzumací lecitinu se poraďte se svým ošetřujícím lékařem
  • Nedoporučuje se lecitin užívat delší dobu
Lecitin slunečnicový

Snižuje slunečnicový lecitin cholesterol?

Fosfolipidy v lecitinu mohou snížit ten „špatný“ cholesterol a dokonce i krevní tlak, jak ukázali studie. Potřebujeme však více validních studií, než budeme moci říci, že slunečnicový lecitin je pro tyto stavy užitečný. Dokud nebudeme mít přesnější výsledky, neměli byste slunečnicový lecitin užívat bez souhlasu lékaře. 

Na závěr…

Slunečnicový lecitin je produkt, kterému se připisují četné výhody. Mohl by nám pomoci při kojení, chránit naše játra a dokonce zlepšit kontrolu cholesterolu. Jeho nezodpovědné užívání by však mohlo poškodit naše zdraví. Používejte slunečnicový lecitin pouze pod lékařským dohledem!

Pamatujte, že pokud chcete zlepšit své zdraví, musíte se zavázat ke zdravé stravě a aktivnímu životnímu stylu.

Měli byste také léčit své nemoci pomocí lékaře. Doplňky stravy jako slunečnicový lecitin pomohou doplnit vaší duševní pohodu.. ale vždy s ním opatrně…

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This