ČlánkyDalšíRecenze

TOP 5: nejlepší vláknina (psyllium) – recenze a zkušenosti

5
(1)

Co je to vláknina? Věděli jste, že vláknina je jednou z nejdůležitějších složek zdravé výživy? Pomáhá s trávením a dokáže dokonce chránit před některými nemocemi. Jaké jsou její účinky? A kde koupit tu nejlepší vlákninu na trhu? Čtěte dále…

TOP 1. místo

Bio Psyllium – GymBeam

Bio psyllium je rozpustná vláknina, která pomáhá zlepšovat trávení a podporuje správnou činnost střev.

Přibližná cena: 193 Kč

2. místo

Swanson FiberAid Larch

Složení nabídne vynikající výhody pro zdraví trávicího traktu. FiberAid patří k nejlepším na trhu.

Přibližná cena: 689 Kč

3. místo

NOW Acacia Fiber 

Now Acaccia je rozpustná vláknina, která je sklizena z mízy stromů Acacia. Nabídne skvělé složení.

Přibližná cena: 459 Kč

Nejlepší vláknina (psyllium)

  • Bio psyllium – GymBeam

  • Swanson FiberAid Larch Tree

  • NOW Acai fiber Organic Powder

  • Rozpustná vláknina 100 g Topnatur

  • GreenFodd NUTRION vláknina Psyllium 96 vegan kapslí

co je to vláknina a psyllium?

Co je to vláknina

Vláknina je složkou potravy, kterou lidské tělo nedokáže strávit. Většinou se jedná o látky z rostlinných potravin ze skupiny sacharidů jako jsou obiloviny nebo ovoce a zelenina. Tyto produkty poskytují dietní vlákninu buď ve vodě rozpustnou (např: ovoce a zelenina), nebo ve vodě nerozpustnou (např: v mouce a otrubách) spolu s dalšími základními živinami

Co je to psyllium?

Psyllium je slupka, která obklopuje semeno psyllia. Semena pocházejí z rostliny Plantago Otava, která roste v oblastech podobných pouštích.  Samotné semeno je považováno za zbytkový produkt, protože právě průhledné, světlé skořápky jsou středem zájmu jako doplněk stravy. Když se dostane psyllium do kontaktu s vodou, vytvoří gel, který stimuluje žaludek a střevní systém a díky tomu podporuje trávení.

Jaké má psyllium činky?

Psyllium má pozitivní vliv na žaludek a střevní systém. Skořápky se mohou pochlubit následujícími účinky: podporuje trávení, předchází zácpě a pomáhá při ní, pomůže při mírném průjmu, předchází s pomoci hemeroidů, pomůže při syndromu dráždivého tračníku a dokáže snížit mírně zvýšenou hladinu cholesterolu. 

Chcete zhubnout? Vyzkoušejte dietu od Ketomix!

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny vám může poskytnout mnoho výhod. Pokud chcete do svého jídelníčku začlenit více zdravé vlákniny, řiďte se těmito potravinami:

Zelenina s vysokým obsahem vlákniny

Mezi ty patří: brambory, artyčok, dýně, špenát, růžičková kapusta, mrkev, sladké brambory, maracuja, avokádo, granátové jablko, kiwi, fíky, hrušky, jablka a banány.

Obiloviny s vysokým obsahem vlákniny:

Mezi ty patří: kukuřičné otruby, pšeničné otruby, rýžové otruby, ječmen, ovesné otruby, žito, pšenice, oves, špalda, pohanka, jáhly a kukuřice.

Luštěniny s vysokým obsahem vlákniny

Mezi ně můžeme zařadit: fazole, zelený hrášek, lupínky, černé fazole, cizrna nebo čočka.

Semena a ořechy s vysokým obsahem vlákniny

Mezi ně patří: chia semínka, lněné semínka, dýňová semínka, mandle, sezamová semínka, slunečnicová semínka, piniové ořechy, pistácie, lískové ořechy, pekanové ořechy, makadamové ořechy a vlašské ořechy.

Proč je vláknina tak zdravá?

Vláknina zajišťuje dlouhodobý pocit sytosti, čímž působí proti obezitě. Stimuluje také činnost střev. Posiluje vlastní obranyschopnost organismu, protože střevo je náš nejdůležitější imunitní orgán. Pro jeho fungování je rozhodující rozmanitost bakterií žijících v tlustém střevě (střevní flora) a neporušená střevní sliznice. Příliš mnoho cukru je „jed“ pro zdravé střevní prostředí. Vláknina naopak podporuje střeva jejich hlavních úkolech. 

Rozpustná vláknina

Mezi rozpustnou vlákninu můžeme zařadit především pektin, inulin, oligofruktozu a další prebiotika. Ty většinou pocházejí z ovoce nebo zeleniny. V žaludku fungují především jako objemové činidlo: dokážou na sebe vázat obrovské množství vody a díky tomu změkčí stolici. 

Zároveň mohou stejně jako nerozpustné balastní látky zvětši objem žaludku a podpořit tím rychlejší pocit sytosti. Dobrým příkladem toho jsou třeba chia semínka, což je jeden z důvodů, proč jsou tak populární ve zdravé výživě. Rozpustná vláknina navíc slouží jako skvělý zdroj potravy pro naše střevní bakterie.

Jsou tedy nezbytné pro zdraví střevní mikroflóry. Navíc váš metabolismus cukrů a tuků, stejně jako regulace imunitního systému a nervového systému těží z pevného podílu rozpustné vlákniny. 

Nerozpustná vláknina

Hlavní nerozpustné vlákniny jsou celulóza a lignin. Primárně se nacházejí v celozrnných výrobcích, houbách a samozřejmě luštěninách. Na rozdíl od rozpustné vlákniny je naše střevní bakterie jen stěží rozkládají. 

Spíše zůstávají do určité míry „v jednom kuse“ a zvětšují tak objem žaludku a později i objem stolice. Nerozpustná vláknina na rozdíl od té rozpustné neváže vodu. Jsou tedy velmi pevné a mohou vyvíjet značný tlak na vnitřní stěnu žaludku. 

1. Místo

Bio Psyllium – GymBeam

Rozpustná vláknina od značky GymBeam je na trhu novinkou a díky složení pomáhá zlepšit trávení a pomůže ke správné činnosti střev.

Víte že, BIO Psyllium se získává z jitrocele indického? Díky drcením a sušením plodům vzniká tento prášek, který je nejlepší přírodním zdrojem vlákniny. 

Tento doplněk stravy podporuje trávicí trakt, snižuje LDL cholesterol a snižuje hladinu cukru. 

Patří ke skvělým pomocníkům při zácpě, průjmu a pomáhá regulovat vyprazdňování.

Výhody:

  • BIO složení
  • Skvělý přírodní doplněk stravy
  • Podporuje trávicí trakt

Nevýhody:

  • Žádné jsme nenašli

2. Místo

Swanson FiberAid Larch Tree Arabinogalactan

Na druhém místě v našem žebříčku se umístila rozpustná vláknina FiberAid od značky Swanson vám nabídne vynikající zdravotní přínosy pro zdraví trávicího traktu. Nenajdete zded žádné chemikálie a ani jiné přísady. Věděli jste že FiberAid má prebiotické vlastnosti? Díky tomu vyživuje ty „zdravé“ bakterie ve vašich střevech a tím dokáže pomoci udržet zdravý trávicí trakt.

Balení Swanson FiberAid obsahuje 250 gramů za cenu 689 kč. 

Výhody:

  • Skvělé složení
  • Podporuje trávicí trakt
  • Má prebiotické účinky

Nevýhody:

  • Vyšší pořizovací cena

3. Místo

NOW Acai Fiber Organic Powder (Akácie, vláknina, prebiotikum)

NOW Psyllium (vláknina) se umístila na třetím místě, díky jeho složení. Věděli jste, že pomáhá snižovat obsah nasycených tuků a cholesterol v krvi? A díky tomu se podílí na podpoře funkce trávicího traktu. 

Psyylium je ve formě prášku, které obsahuje až 6 gramů rozpustné vlákniny. 

Balení psyllium obsahuje 340 gramů za cenu 269 kč.

Výhody:

  • Skvělý zdroj vlákniny
  • Podporuje trávicí trakt
  • Výborné složení v jedné dávce

Nevýhody:

  • Žádné jsme nenašli

4. Místo

Rozpustná vláknina 100 g TopNatur

Topnature rozpustná vláknina obsahuje částečně hydrolyzovanou vlákninu z rostliny, která se nazývá guar. Tento produkt je výhodný díky čiré konzistenci, která má naprosto neutrální chuť a skvěle se rozpouští ve vodě. 

Vhodný doplněk pro ty, který chtějí mít správnou činnost trávicího traktu. 

Věděli jste, že denní příjem vlákniny by se měl pohybovat okolo 25 až 30 g za den? 

Složení obsahuje 80 mg částečně hydrolyzovanou vlákninu z rostliny Guar. Cena balení 100 g se pohybuje okolo 179 Kč.

Výhody:

  • Neutrální chuť
  • Skvěle se rozpouští

Nevýhody:

  • Žádné jsme nenašli

5. Místo

GreenFood NUTRION Vláknina Psyllium 96 vegan kapslí

Tento doplněk stravy od známé a populární značky Greenfood Nutrion obsahuje vlákninu, která vaše tělu dodá pocit sytosti. Protože při kontaktu s vodou zvětší svůj objem a díky tomu zpomaluje pohyb potravy v trávicí soustavě.

Složení v jedné kapsli obsahuje 500 mg psyllium a z toho 440 g vlákniny. Balení obsahuje 96 veganských kapslí za cenu 180 kč.

Výhody: 

  • Vhodné pro vegany
  • Obsahuje v jedné kapsli 500 mg psyllium a z toho 440 g vlákniny
  • Skvělé složení

Nevýhody:

  • Žádné jsme nenašli

Jaká je role vlákniny v těle?

Na rozdíl od jiných zvířat, jako jsou přežvýkavci (ovce, kozy, krávy) lidské střevo není schopno strávit vlákninu. Molekulární struktura těchto sacharidů nemůže být rozložena a využita našimi trávicími šťávami. Téměř nestrávené se dostávají do tlustého střeva, kde působí pozitivně.

Jaké jsou výhody psyllia?

Psyllium má především velkou výhodu v tom, že je bohaté na vlákninu rozpustnou ve vodě. To znamená, že dokáže vázat hodně tekutiny, která vázne řídké výkaly a změkčují tvrdé výkaly. Psyllium tak působí jak proti průjmu, tak i proti zácpě. 

Pokud máte jen pomalý žaludek a snažíte se získat dostatek vlákniny ve vaší stravě, psyllium může být relevantním doplňkem stravy.

Jak psyllium funguje?

Psyllium se skládá především z vlákniny rozpustné ve vodě. To znamená, že začne absorbovat tekutinu, jakmile se s ní dostane do kontaktu. To uvidíte například, když psyllium rozmícháte do sklenice vody. 

Psyllium vyžaduje tekutinu, aby fungovalo „optimálně“. Je proto důležité, abyste ho vždy zapíjeli 1-2 sklenicemi vody a nezapomínali na pravidelné pití vody během dne. Jinak může dělat přesný opak toho, a ucpat trávicí systém.

Pomáhá psyllium při průjmu?

Ano, psyllium kupodivu působí jak proti zácpě, tak proti mírnému průjmu. Psyllium odsává tekutinu ze žaludku a střev, a pokud máte průjem, znamená to, že skořápky shromažďují tekuté výkaly do pevnější hmoty. Pokud psyllium po dvou nebo třech dnech na průjem nepomohlo, pak byste měli jít k lékaři.

Rozpustná a nerozpustná vláknina funguje trochu jinak

Rozlišuje se nerozpustná vláknina (zejména v celozrnných výrobcích, houbách a luštěninách) a rozpustná vláknina (zejména v ovoci a zelenině).

Nerozpustná vláknina (lignin a celulóza) jsou objemovým materiálem a poskytují „hmotu“. V kombinaci s dostatkem tekutiny v žaludku nabobtnají a dobře vás tak zasytí. Také urychlují a uvolňují pohyb střev. 

Na druhé straně rozpustná vláknina (pektin, inulin a další..) jsou „bakteriální potravou“ → vyživují naší střevní floru. Tyto mikroorganismy – například bifdobakterie – jsou životně velmi důležité. Pomhají nám trávit potravu a produkovat zdravé mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Rozpustná vláknina pozitivně působí na: metabolismus cukru, metabolismus ruku, reguluje imunitní systém a také nervový systém. 

Vysoký obsah vlákniny

Co může způsobit nedostatek vlákniny?

Zácpu může způsobit nedostatek vlákniny, ale také málo pohybu a některé léky a doplňky stravy. Pokud trpíte na zácpu, zkuste do svého jídelníčku přidat více potravin, které jsou bohaté na vlákninu, jako jsou jablka, maliny, mrkev, brokolice nebo celozrnné výrobky. 

Co se může stát, když máte příliš málo vlákniny?

Vláknina pomáhá vylučovat stolici a toxiny z vašeho těla, což znamená, že vaše tlusté střevo funguje efektivně. Pokud máte zácpu, znamená to, že váš příjem vlákniny je příliš nízký. Pokud jíte potraviny s nízkým obsahem vlákniny, déle se tráví, a způsobí bolest břicha a stolici. 

Zde je několik signálu, při nedostatku vlákniny v těle:

  • Trpíte zácpou nebo nadýmáním
  • Máte tendenci se dostat do vysokého cukru
  • Máte hlad hned po jídle
  • Přibíráte na váze
  • Máte vysoký cholesterol nebo krevní tlak

Nedostatek vlákniny může znamenat nezdravý trávicí systém, který může vést ke krátkodobým i dlouhodobým zdravotním komplikacím. Diety s nízkým obsahem vlákniny jsou spojovány s nebezpečími, jako je rakovina tlustého střeva a nezdravá hladina cholesterolu.

Věděli jste, že vláknina může snížit riziko cukrovky?

Vláknina rozpustná ve vodě zpomaluje vstřebávání cukru (glukózy) v tenkém střevě. To má pozitivní vliv na regulaci hladiny cukru v krvi. 

Nízká hladina cukru v krvi vede k únavě a slabosti, což vyžaduje, abychom rychle obnovili konzumaci sladkých jídel nebo nápojů. Pokud se hladina cukru díky vlákninám drží déle na stejné úrovni, cítíme se déle sytí. 

Rozpustná vláknina obsažená ve slupkách psyllia může pomoci snížit hladinu cholesterolu. Psyllium může pomoci zmírnit zácpu i průjem a používá se k léčbě syndromu dráždivého tračníku, hemeroidů a dalších střevních potíží. Používá se také k regulaci hladiny cukru v krvi u lidí s cukrovkou.

Vláknina pomáhá regulovat spotřebu cukru v těle, pomáhá udržet pocit sytosti, a drží hladinu cukru v krvi. Děti a dospělí potřebují okolo 25 až 35 gramů vlákniny denně. 

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny: celozrnné těstoviny, ječmen, cizrna, čočka, hrášek, bobule, hrušky, artyčoky a mnoho dalšího..

Ženy by se měly snažit sníst alespoň 21 až 25 gramů vlákniny denně, zatímco muži by se měli snažit o 30 až 38 gramů denně více. 

Důvěryhodné odkazy:

[1] hsph.harvard.edu: Fiber

[2] livescience.com: What is Fiber?

[3] healthline.com: 22 high-Fiber Foods You Should Eat

[4] Wikipediea ENG: Fiber

[5] healthline.com: Psyllium: What are the Helath Benefits?

Nejlepší vláknina (psyllium)

Publikováno 10.09.2022

Kategorie: hubnutí, výživa, recenze

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 1

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This