ČlánkyRecenze

Nedostatek vitamínu D: příznaky, účinky a dávkování

5
(2)

Nedostatek vitamínu D trápí více jak 60 % populace dospělých lidí a až 80% seniorů. Je známý především tím, že hraje velmi důležitou roli při produkci inzulínu a imunitních funkcí v našem těle. Vitamín D je vitamín rozpustný v tucích, a pomáhá tělu vstřebávat vápník ze stravy a udržovat ho v kostech.

Nedostatek vitamínu D

Co je to vitamín D?

Vitamín D je vitamín rozpustný v tucích, který je pro naše tělo nezbytnou živinou a hraje velmi důležitou roli v mnoha zdravotních přínosech. Především pomáhá našemu tělu vstřebávat vápník, které je nezbytný pro zdravé a silné kosti. Vitamín D v kombinaci s vápníkem pomáhá předcházet osteoporóze, a onemocnění kvůli kterému jsou kosti slabší a náchylnější ke zlomeninám. Trvalý deficit tohoto vitamínu může mít vážné následky. Nízký obsah vitamínu D také může ovlivnit naše svaly, a tělo může být náchylnější k infekcím způsobenými viry a bakteriemi.

BrainMarket logo

Nejlepší doplňky vitamínu D

Nedostatek vitamínu D

Nedostatek vitamínu D se ve většině případů projeví až po delší době ve formě deformaci a ztráty hustoty kostí. To může vést k vážným onemocněním jako je osteoporóza nebo zlomeniny kostí. Základní příčinou nedostatku vitamínu D je nedostatek slunečního záření především u malých dětí, a také v zimním období. Další problém může nastat pokud trpíte chronickým onemocněním jater a ledvin.

Potraviny bohaté na vitamín D

Nejlepší zdrojem vitamínu D je slunce (více jak 90%), a pouze malá část ze stravy. Jaké potraviny jsou bohaté na vitamín D? Mezi ně patří:

  • Vaječný žloutek
  • Tučné ryby: losos, tuňák, makrela, sleď a sardinky
  • Játra
  • Olej z tresčích jater
  • Červené maso
  • Avokádo
  • Obohacené potraviny (tukové pomazánky nebo cereálie)
  • Houby
  • Sójové mléko
Nedostatek vitamínu D

Příčina nedostatku vitamínu D

V některých zemích, více jak 80 % populace trpí nedostatkem vitamínu D z toho důvodu, že nejsou tak často vystavováni slunečnímu zářeni. 

Jaké další příčiny se mohou u vás objevit?

  • Únava
  • Svalová slabost
  • Křehké kosti
  • Nervozita
  • Zánět dásní
  • Křivice u dětí

Dalším důvodem je malá konzumace potravin bohatých na vitamín D, které jsme si zde už zmínili. 

Nedostatek u dětí může vést ke špatnému zdravotnímu stavu.

Nedostatek vitamínu D u dětí

Pokud se u děti objeví nedostatek vitamínu D, může to mít za následek měkké a ochablé kosti, křivici nebo i deformace páteře. U dospělého člověka způsobuje nedostatek tohoto vitamínu svalovou slabost a bolest kostí.

Jak zjistit hladinu vitamínu v těle? Navštivte svého ošetřujícího lékaře, který vám udělá rozbor krve.

Jak získat více vitamínu D?

Zvýšit dostatek vitamínu D se dá lehce. Můžete například:

  • Vystavit se každodennímu slunečnímu záření alespoň na 15 minut. To pomáhá tělu syntetizovat vitamín D.
  • Zvýšit konzumaci potravin bohatých na vitamín D jako je například: avokádo, tučné ryby, houby, sójové mléko, játra, olej z tresčích jater a vaječný žloutek.
  • Zakoupit si doplňky stravy vitamínu D. Předtím byste se měli poradit se svým lékařem.

Vitamín D můžete získat z mnoha potravin (které sice obsahují malé procento vitamínu, ale i to se počítá). Stačí si zkontrolovat pozorně etikety na potravinách. Obsah můžete například najít v mnoha multivitaminech nebo cereálií. 

výhody vitamínu D

Nadbytek vitamínu D

Vysoká konzumace vitamínu D může mít za následek škodlivá onemocnění. Mezi nejčastější příznaky nadbytku patří: 

  • Únava
  • Slabost
  • Zácpa
  • Úbytek hmotnosti
  • Zvracení
  • Ztráta chuti k jídlu
  • Nevolnost

Pokud budete mít nadbytek tohoto vitamínu v krvi, může se u vás projevit poškození ledvin a vysoká hladina vápníku v krvi, které může způsobit dezorientaci a problémy s kardiovaskulárním onemocněním.

Mezi nejběžnější příznaky patří únava, deprese, svalová slabost, nervozita, nespavost, zánět dásní, chuť na sladké. To jsou některé z hlavních příznaků, které nás upozorňují na nedostatečnou hladinu vitamínu D v těle.

Zvýšit hladinu vitamínu D můžete tím, že si vychutnáte sluníčko alespoň na 15 minut. Nebo také se doporučuje konzumovat tučné ryby.

Avokádo je prakticky jediné ovoce bohaté na tento vitamín. Toto ovoce přináší velké zdravotní výhody našemu celkové zdraví.

Důvěryhodné zdroje:

[1] medlineplus.gov: Vitamin D Deficiency – MedinePlus

[2] webmd.com: Vitamin D Deficiency

Nedostatek vitamínu D

Publikováno 2.6.2022

Kategorie: hubnutí, výživa, recenze

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 2

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This