ČlánkyHubnutí

Dukanova dieta – jídelníček, recenze a zkušenosti

5
(2)

Co je to Dukanova dieta? Jak vám pomáhá zhubnout? Jaký obsahuje jídelníček? Pro koho se hodí? Jaké jsou povolené potraviny? A jak začít s Dukanovou dietou?

Nejlepší Dukanová dieta

1. místo

Mix & Slim

Mix & Slim je český výrobce dietní keto jídel. V nabídce můžete najít proteinové kaše, dietní koktejly a mnoho dalšího.

2. místo

Chia Shake

chia SHake vyrábí dietní a zdravá jídla na principu Keto diety. V nabídce naleznete náhrady jídel i dietní doplňky stravy.

Jaké má výhody Dukanova dieta?

Co je to Dukanova dieta?

Dukanova dieta je dieta, která pomáhá hubnout s pomocí konzumace vysokého obsahu bílkovin. Princip spočívá v odstranění ze stravy příjmu cukry (sacharidy) a tuky (lipidy), a ponechat si v jídelníčku pouze bílkoviny. 

Dukanova dieta povoluje pouze určité druhy potravin a také zahrnuje fyzickou aktivitu skoro každý den. Samozřejmě byste se měli zaměřit na BIO potraviny které jsou lepší, než balené potraviny z obchodu. Oficiální webové stránky o Dukanove dietě povolují pouze 100 potravin, které můžete při této dietě konzumovat. Z toho 68 potravin obsahují „čisté bílkoviny“ a 32 potravin jsou pouze zelenina.

Dieta byla navržena a vyvinuta francouzským odborníkem na výživu Dr. Pieree Dukan, který se stal velmi populárním po celém světě.

Rozdíl mezi Dukanovou dietou a ostatní dietou spočívá v tom, že zde neexistují žádné kalorické tabulky ani jejich počítání. Dokud budete konzumovat potraviny z našeho seznamu, tak jich můžete sníst kolik chcete. 

Dukanova dieta je velmi podobná Atkinsově dietě, protože se zaměřuje na bílkoviny. Hlavním rozdílem je to, že v Aktinsově dietě můžete konzumovat tuk.

Jedná se o přirozenou a silně zaměřenou dietu na bílkoviny. 

Dukanova dieta v posledních letech získává na popularitě je známa doslova v celém světě.

Základní vlastnosti Dukanové diety:

  • Dieta s vysokým obsahem bílkovin
  • Skládá se ze tří hlavních fází a fáze celoživotní stabilizace
  • 72 zdrojů bílkovin se má konzumovat podle libosti
  • Délka diety je podle počtu shozených kilogramů.
  • Strava obsahuje velmi nízký obsah vlákniny a živin

Jak funguje Dukanova dieta?

Dukanova dieta je rozdělena na 4 fáze.

1. Fáze – Attack – fáze útoku – povolené potraviny

První fáze, která se také nazývá „Fáze útoku“, se skládá především z konzumace potravin které jsou označené na seznamu jako „čisté bílkoviny“. Díky tomu se zaměřuje na rychlé hubnutí.

Vědecké studie dokazují, že konzumace vysokého obsahu potravin které jsou bohaté na bílkoviny, dokáže pomoci nastartovat váš metabolismus na tu správnou úroveň. Můžete metabolismus také nakopnout cvičením, nebo fyzickou aktivitou.

První fáze dokáže pomoci lidem zhubnout, protože omezíte sacharidy na co nejméně, z vašeho těla se odstraní voda a díky tomu vaše hmotnost začne ubývat.

Délka první fáze obvykle trvá okolo 2 až 5 dní, pro ty kteří chtějí zhubnout pár kilo. V některých případech se doporučuje držet první fázi 7 dní.

Během první fáze, můžete jíst jakékoliv ze 68 uvedených potravin (viz seznam na konci článku). Tyto potraviny obsahují kvalitní zdroj bílkovin (hovězí maso, ryby, vejce, kuřecí maso, sója, tvaroh a mléčné výrobky které neobsahují žádný tuk). Musíte myslet na to, že výběr potravin by mě obsahovat velmi nízký obsah tuku a určitě neobsahovat žádný přidaný cukr! A některé z vás překvapí že u první fáze si nemusíte počítat kolik kalorií sníte, můžete jíst jak se vám za chce.

Důležitý je zde i pitný režim, který vyžaduje více jak 1,5 litru vody denně.

Připravujeme i pro vás recepty na Dukanovou dietou.

2. Fáze – cruise – „plavba“ fáze 

Druhá fáze Dukanovy diety má za cíl postupně snižovat tělesnou hmotnost vaší váhy, přidáním více jak 30 potravin konkrétní zeleniny. Můžete konzumovat všech 100 potravin ze seznamu, ale doporučuje se kombinovat dny kdy jíte potraviny s čistým proteinem a dny s bílkovinami a zeleninou.

Délka druhé fáze může záviset na mnoha aspektech. Především jakou váhu chcete zhubnout. Přibližně trvá 3 dny, abyste shodili 1kg váhy.

strava by měla zahrnovat neomezené množství nízkotučných bílkovin a neomezené množství zeleniny.

Doporučuje se i konzumace alespoň 2 polévkových lžic otrub. A určitě je doporučená fyzická aktivita, alespoň minimálně 30 minut.

Důležité je i dodržování pitného režimu, který by měl být okolo 2 litru denně.

3. Fáze – consolidation – fáze konsolidace

Ve 3 fázi Dukanove diety už není cílem zhubnout, ale snažit se zabránit opětovnému přibírání váhy. Fáze je především navržena tak, aby při hubnutí nedošlo k jojo efektu (u většiny lidí, bývá jojo efekt ten největší problém). V této fázi si už můžete dovolit konzumovat více potravin ze seznamu. Při dietě se doporučuje: neomezené množství bílkovin, minimum ovoce a třeba plátek celozrnného chleba.

Doporučuje se cvičit minimálně 25 minut.

4. Fáze – Stabilization – Fáze stabilizování

Jedná se o „konečnou“ a také poslední fázi diety. V překladu se dá fáze nazvat jako „stabilizační“ fáze diety, protože by člověk neměl očekávat že během této doby přibere a nebo ztratí kila na váze.

V této fázi je dovoleno konzumovat vše. Doporučujeme se však držet BIO zdravé stravy, bílkovin, vitamínů a minerálů! A pokud se budete držet tohoto plánu, nepřiberete na váze. Zkuste se držet pár jednoduchých pravidel: konzumujte alespoň 4 lžíce denně ovesných otrub, zvyšte svojí fyzickou aktivitu a pijte alespoň 2 litry vody denně. 

Stabilizační fáze, je proces na dlouhou trať, protože se vám bude držet po zbytek vašeho života.

chia shake logo

Skvělý obchod, kde zakoupit Dukanovou dietu

Vhodné pro ty, kteří nechtějí vařit a vymýšlet složité jídelníčky.

Povolené potraviny v dukanove dietě

  1. Libové maso – hovězí svíčková, libová šunka, hovězí párky, kotlety, libové plátky, vepřová panenka, sójová slanina, slanina s nízkým obsahem tuku, steak, grilované maso, telecí kotleta, zvěřina
  2. Drůbeží maso – kuřecí játra, krůtí a kuřecí plátky, nízkotučné plátky, křepelčí maso, krůtí maso, kachní maso
  3. Ryby – sumec, treska, platýs, sleď, makrela, mořský ďas, okoun, losos, uzený losos, sardinky, okoun, mečoun, pstruh, tuňák.
  4. Mušle – krab, rak, humr, chobotnice, ústřice, krevety
  5. Vegetariánské proteiny – sójové proteiny
  6. Mléčné výrobky – bez tukový tvaroh, smetanový sýr, bez tučné mléko, řecký jogurt, ricotta, zakysaná smetana bez tuku.
  7. Vejce 

Povolené jsou i žvýkačky bez cukru, umělá sladidla, koření a neslazená káva i čaj. Pokud máte rádi víno, můžete si dát jednu sklenici vína denně.

Uvedli jsme zde jen ty nejdůležitější potraviny, pokud se chcete dozvědět více o seznamu povolených potravin navštivte tyto stránky: www.dukandiet.com

Každý den by mělo být povoleno 1ks ovoce (jablko, meloun). Potom jíst denně 2 plátky celozrnného chleba.

Zakázané potraviny v Dukanové dietě

V závislosti na fázi, ve které jste je důležité se pi Dukanové dietě nejvíce vyhýbat následujícím potravinám:

  • Sacaharidy
  • Zelenina nebo zelenina s vysokým obsahem sacharidů, jako je fazole nebo kukuřice
  • Ovoce (banány, hrozny, třešně)
  • Cukr
  • Alkohol
  • Ovoce
  • Olejnatá semena
  • Oleje a tuky
  • Mléčné výrobky 
  • Bonbony
  • Sladkosti
  • Pečivo
  • Hranolky
  • Průmyslové nádobí

Záleží ale především na tom, v jaké fázi diety se právě nacházíte. 

Dá se Dukanová dita kombinovat s ostatními dietami?

Vegetariánská nebo veganská strava

Dieta s vysokým obsahem bílkovin, Dukanová dieta je přirozeně neslučitelná s veganskou a vegetariánskou stravou.

Bezlepková dieta

Protože neobsahuje sacharidy , a tedy potraviny obsahující pšeničnou mouku, lze Dukanovou dietu přizpůsobit bezlepkové dietě.

Dieta s nízkým obsahem soli

Díky vysokému obsahu soli je Dukanova dieta neslučitelná s dietou s nízkým obsahem soli.

Kosher dieta

Dukanova dieta se dá kombinovat s košér dietou.

Pro koho je Dukanová dieta vhodná?

Pokud máte rádi maso, ryby, korýše a nevyhýbáte se vysokým nákladům, mohla by se vám Dukanová dietě líbit. Pro vegetariány by tento koncept měl být méně vhodný.

Při této dietě je důležité si naplánovat jídlo, abyste odolali potenciálním pokušení sníst něco co do diety nepatří. Zejména u první fáze Dukanovy diety je nutná disciplína, protože se zcela vyhýbá sacharidům a tukům. Konzumují se pouze bílkoviny. Kdo má spíš stále plnou sladkostmi a podobně, těžko dlouho vydrží pokušení sníst něco co se nesmí.

Tip: Naplánujte si jídlo předem, abyste se vyhnuli pokušení. Diety by mohla být vhodná pro milovníky masa a ryb. Ale vegani a vegetariáni jsou při výběru potravin velmi omezení. 

Jak dlouho trvá Dukanová dieta?

Délka diety zcela závisí na hmotnosti, která se má zhubnout

Klady a zápory Dukanovy diety

Jako ostatní diety, i Dukanová dieta má své pro i proti. Pokud jste dostatečně disciplinovaní a dokáže  si říct že budu jíst přesně to co mám, tak dokážete díky této nízkosacharidové diety zhubnout. Ale kvůli velmi přísné dietě a obzvlášť omezenému výběru jídla může být těžké tento režim vydržet. Zejména v první fázi dukanové diety to je velmi obtížné.

Vysoký příjem bílkovin také zatěžuje lidský metabolismus, proto je nesmírně důležité v této dietě hodně pít. Jedině tak se ledviny „udrží“ ve správné funkci a nebudete je zatěžovat. Navíc nejíst zeleninu, zejména ovoce které je dovoleno jíst až ve třetí fázi, není příliš zdravé.

Někteří lékaři a výzkumy vyhodnotili Dukanovou dietu jako zdraví nebezpečnou. V některých zemích lidé vyhodnotili Dukanovou dietu za nejnebezpečnější dietu ze všech diet. 

Tato dieta také byla zahrnuta do diet, která patří mezi nevyváženou a riskantní stravu, která může zapříčinit vysokou zátěž ledvin.

Pozitiva:

  • Zpočátku rychlý úbytek hmotnosti
  • Pocit sytosti
  • Vyžaduje vaření

Negativa:

  • rozmanitost potravy je v raných fázích omezena
  • Těžko sledovatelné v dlouhodobém horizontu
  • Značné riziko nedostatků
  • Častý jo-jo efekt
  • Můžou se objevit vedlejší účinky: zácpa, únava, zápach z úst atd..

TIP: Dukanová diety vyžaduje disciplínu a vyvarování se mnoha jídlům. Zastánci spotřebitelů varují před nevyváženou stravou, která může kvůli vysokému příjmu bílkovin zatěžovat ledviny.

 

chia shake logo

Skvělý obchod, kde zakoupit Dukanovou dietu

Vhodné pro ty, kteří nechtějí vařit a vymýšlet složité jídelníčky

Recenze: Jak dobrá je Dukanová dieta?

S Dukanovou dietou můžete určitě ryhcle zhubnout, pokud jí budete dodržovat. V první fázi je plán samozřejmě velmi jednostranný, ale z nutričního hlediska je to přijatelné, protože tato fáze trvá pouze krátkou dobu.

Je však důležité pít dostatečné množství tekutin, aby se ulevilo metabolismu vysokým příjmem bílkovin.

Vyhýbání se ovoci a zelenině je zásadní, protože poskytují mnoho relevantních látek, které potřebujeme.

Mléčné výrobky s extrémně sníženým obsahem tuku také nejsou levné, protože často obsahují další „přísady“, které bychom neměli konzumovat ve velkém. 

Mnoho nutričních poradců a lékařů označilo tuto dietu za velmi nebezpečnou.

Ještě je důležité říci, že při hubnutí s Dukanovou dietou je určitě užitečný správný cvičební program.

Je tato dieta vhodná pro vás?

Lidé kteří chtějí dodržovat tuto dietu, musí být hodně kreativní při sestavování jídelníčku, protože rozmanitost potravin v této dietě je nízká. Může u vás například nastat sklon se izolovat od jídla, což není dobré.

Nebo také můžete ušetřit čas tím, že si budete kupovat potraviny, které jsou označená na obalu „dukanovou dietou“.

Rizika

Pokud budete Dukanovu dietu dlouhodobě udržovat, mohou se u vás objevit tyto problémy:

  • Nemoc jater
  • Problémy s ledvinami
  • Osteoporóza
  • Kardiovaskulární onemocnění
  • Dieta může vyvolat jo-jo efekt kvůli rychlému úbytku hmotnosti v prvních dvou dnech.

Jaká další rizika se mohou objevit?

Mezi nejčastější rizika patří:

Kardiovaskulární onemocnění

Nadbytek soli, spojený s Dukanovou dietou vás vystavuje velkému riziku zvýšeného krevního tlaku, a tím i kardiovaskulárních onemocnění (mrtvice, srdeční choroba). Nedostatek příjmu vlákniny a mikroživin s antioxidačním účinkem (vitamín C) zvyšuje riziko mnoha onemocnění. 

Riziko onemocnění ledvin

Účinky nadbytku bílkovin na funkci ledvin jsou málo známé, ale vědci mají vysoké podezření na zvýšené riziko onemocnění ledvin.

Než začnete s touto dietu, poraďte se s lékařem. Tato dieta omezí mnoho potravin, které jste zvyklí jíst každý den. V tom důsledku může dieta vést k nutričním nedostatkům, které mohou ovlivnit vaše zdraví.

Pokud přestanete dodržovat dietu, postupem času se pravděpodobně vrátíte k přebytečným tukům. Proto doporučujeme s dietou opatrně.

Příliš mnoho bílkovin je špatné pro ledviny. 

Důvěryhodné zdroje:

[1] Eatingwell.com: What is the Dukan Diet?

[2] medicalnewstoday.com: Dukan diet: Phases, effectiveness and more

[3] bbcgoodfoo.com: What is the Dukan diet?

Dukanova dieta

Publikováno 4.12.2021

Kategorie: hubnutí

4.5/5

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 2

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This