ČlánkyHubnutíKETO DIETA

Co je to keto dieta?

5
(3)

Keto dieta si v posledních letech získala obrovskou popularitu a to z jednoho prostého důvodu. Není to jen obyčejná „trendová“ dieta. Jedná se o dietu, s nízkým obsahem sacharidů a vysokým obsahem bílkovin, která nabízí mnoho zdravotních výhod.

Co je to keto dieta?

Keto dieta, někdy také nazývaná jako ketogenní dieta, je jednou z mnoha nízkosacharidových diet, které slibují že vám pomohou zhubnout přebytečný tuk za krátkou dobu, bez pocitu hladu a drastického cvičení. 

Ektogenní dieta, se zrodila jako „potravinová terapie“ k potlačení příznaků nemoci epilepsie a některých metabolických onemocnění. Dnes je především jejím cílem zhubnout pomocí takzvané ketózy. 

Pojďme se tedy podívat, z čeho se tato dieta skládá, které potraviny jsou povolené a které jsou naopak zakázané v ketogenní dietě.


Vyzkoušejte nejlepší Keto dietu na trhu!

ketomix logo

Jak ketogenní dieta funguje?

Na internetu můžete najít mnoho variant ketogenních diet. Všechny ale fungují na stejném principu, a to je drastické omezení sacharidů ve vaší stravě ve prospěch bílkovin a tuků. Cílem je připravit vaše tělo o glukózu jako zdroj energie a přimět ho, aby místo toho čerpalo tuk jako palivo ke spalování. 

Tato část se jmenuje ketóza → metabolický stav, který způsobí, že vaše tělo produkuje ketolátky. Ketony jsou organické kyseliny produkované játry ve velkém množství, když je vaše tělo zbaveno glukóze (cukrů a sacharidů), schopné poskytnout energii, zvýšit pocit sytosti a snížit chuť k jídlu.

K dosažení tohoto výsledku je proto nutné vytvořit silnou nerovnováhu mezi makroživinami ve stravě. Zejména podíl sacharidů by měl být téměř nulový, zatímco příjem bílkovin a tuků by měl být naopak vysoký.

Je vůbec možné zhubnout dodržováním diety složené převážně z tuků? Při nedostatku sacharidů, cukrů a glukozy ke spalování, naše tělo nemá žádnou jinou možnosti, než používat tuky jako primární zdroj energie. Tímto způsobem lze spalovat tuky a dosáhnout rychlého úbytku hmotnosti. 

Při ketogenní dietě je tedy tělo vystaveno nucené energetické modifikaci, která spouští ketózu. Tento stav je dosažen po 2-4 dnech keto diet, napodobující stavy, které nastávají při půstu. Je to ve skutečnosti nepřítomnost glukózy, která podněcuje tělo k produkci ketonů a jejich uvolňování do krve.

Abyste pochopil, zda jste vstoupili do ketózy nebo ne, je nutné si zakoupit test v lékárně nebo zajít za ošetřujícím lékařem na test krve. Existují však další signály, které umožní rozpoznat že je vaše tělo v ketóze: páchnoucí dech, zvýšená žízeň, únava a snížená chuť k jídlu.

Povolené potraviny

Mezi zakázané potraviny v ketogenní dietě patří také ovoce, zejména slzené, stejně jako jakýkoliv jiný zdroj sacharidů a cukrů (rýže, med, brambory a slazené nápoje). Na druhou stranu je možné konzumovat potraviny, které obsahují menší zdroj sacharidů jako je mléko, mrkev, řepa, artyčoky, luštěniny, kyselejší ovoce jako jsou jahody, maliny a bobule.

Jaké další potraviny jsou vhodné do keto diety? Připravili jsme pro váš článek: povolené a zakázané keto potraviny.

Výhody keto diety

Na rozdíl od současného používání, se keto dieta zrodila dříve pro terapeutické účely a léčení. 

V minulosti byla tato dieta podávána pacientům trpícím epileptickými záchvaty (zejména dětem), kteří správně nereagovali na medikamentózní terapii. Ukázalo se, že nízkosacharidové diety dokázaly snížit záchvaty u různých nemocí a vyvolaly další příznivé účinky u pacientů.

Jaké jsou další výhody diety s nízkým obsahem sacharidů?

  • Rychlé hubnutí
  • Vyhýbání se glykemickým skokům
  • Udržení stabilní hladiny glukózy v krvi
  • Zvýšení metabolismu
  • Snížení pocitu hladu

Dejte si ale pozor, tato dieta má i své stinné stránky. Vzhledem k tomu, že se jedná o vysoce nevyváženou stravu, prvním rizikem, které se může objevit je, že se setkáte s vážnými nutričními nedostatky. Pokud by trvaly dlouho i při dodržování diety, mohlo by to vést k vážnému poškození těla. Je dobré si pamatovat, že ketóza je pro tělo toxický stav. K vyloučení ketolátek v krvi a moči je tělu nuceno vynaložit značné úsilí, které vyžaduje velkou práci ledvin. I proto je tato dieta nevhodná pro ty, kteří trpí onemocněním ledvin a jater.

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 3

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This