ČlánkyZdraví

Avokádo: nutriční hodnoty, vlastnosti a jak ho vypěstovat?

5
(3)

Avokádo je bohaté na nutriční vlastnosti a živiny. Můžete používat avokádo při nízkosacharidové dietě? Jaké jsou jeho vlastnosti a nutriční hodnoty? Pojďme se na to společně podívat!

Avokádo: vlastnosti, nutriční hodnoty a jak ho vypěstovat?

Věděli jste, že avokádo je ovoce bohaté na mono nenasycené tuky, které mohou mít nespočet zdravotních výhod? Pokud je konzumováno v přiměřeném množství, je vhodné i pro nízkokalorickou dietu. Pojďme se o avokádu dozvědět více.

Co je avokádo?

Avokádo je plodem avokádového stromu, které patří do čeledi Lauraceae a pěstuje se především v tropických oblastech (Mexiko, Peru, Brazílie, Itálie).

Ovoce má tvar hrušky a má zelenou slupku, která dozráváním ovoce postupem času tmavne a má tendenci zčernat. 

Přestože se jedná o ovoce, ve skutečnosti jsou jeho organoleptické vlastnosti a nutriční hodnoty velmi odlišené od čerstvého ovoce než jsme zvyklí. Ve skutečnosti se nejčastěji používá na slané přípravky a je považováno hlavně za zdroj tuku.

Vlastnosti avokáda

Avokádo má mnoho vlastností, které z něj dělají vzácného spojence pro naše zdraví. Mezi ně patří:

Výhody avokáda

Díky svým nutričním vlastnostem má avokádo skvělé nutriční přínosy pro naše zdraví. Mezi ně patří:

  • Avokádo snižuje hladinu cholesterolu a LDL (špatného) cholesterolu, čímž podporuje zvýšení HDL (dobrého) cholesterolu
  • Snižuje riziko rakoviny
  • Snižuje riziko rozvoje metabolického syndromu
  • Podporuje střevní průchod
  • Zlepšuje hladinu cukru a tuku v krvi
  • Snižuje zánět a tím i riziko s nim spojené

Kalorie a nutriční hodnoty avokáda

Ve 100g avokáda můžeme najít:

  • Kcal 231
  • Bílkovin → 4.4g
  • Tuk → 23g
  • Nasycené mastné kyseliny → 2,5g
  • Polynenasycené mastné kyseliny 1,4 g
  • Sacharidy 1,8 g
  • Cukry 1,8 g
  • Vláknina 3,3 g

Kolik kalorií má celé avokádo?

Vezmeme-li v úvahu, že v průměru celé avokádo váží asi 300g, a že ta jedlá část se rovná asi 76%, je kcal celého avokáda okolo 530 kcal.

Jak vypěstovat avokádo

Kolik avokáda můžeme sníst za den?

Avokádo je především zdrojem tuku, a proto může nahradit nebo doplnit některé tuky z jiných potravin, jako je extra panenský olivový olej nebo ořechy.

Pokud bychom chtěli vzít jako referenci standartní porci extra panenského olivového oleje, která se rovná asi 10 ml (1 polévková lžíce), odpovídá to porci asi 50 g avokáda.

Role avokáda v naší stravě

Avokádo je plné zdravých tuků, antioxidantů, vlákniny, minerálů a vitamínů. díky tomu je dobré pro:

  • Kardiovaskulární systém
  • Nervový systém
  • Dlouhověkost

Avokádo v jídelníčku bychom měli brát především jako zdroj tuku, který musí představovat okolo 30 % z celkového denního kalorického příjmu. Ačkoliv jsou tuky z avokáda dobré, dělají z něj vysoké energetickou potravinu, takže není dobré to přehánět.

Kde se vyhnout konzumaci avokáda

Nejsou známy žádné vedlejší účinky avokáda, nicméně může mít trochu vedlejší účinky s některými prášky na ředění krve a tím zvyšovat riziko srážení krve. 

Kontraindikace avokáda

Konzumace avokáda je obecně bezpečné pro naše celkové zdraví a nemá žádné zvláštní kontraindikace. V případě antikoagulační léčby, nebo kritických zdravotních stavů je však vždy dobré se poradit se svým ošetřujícím lékařem. 

Jak jíst avokáda?

Konzumuje se syrová dužina avokáda, kterou v krémové konzistenci můžeme přidat buď na plátky do salátu nebo misek s cereáliemi nebo jej můžete namazat na chleba, sendvič nebo toast.

Také si můžete připravit pomazánku z avokáda.

Recepty s avokádem

Existuje mnoho receptů se syrovým avokádem. Ve skutečnosti jde o ovoce velmi všestranné a vhodné zejména pro přípravu sladkých pokrmů. 

Chuť avokáda je poměrné nasládlá a velmi častá je kombinace avokáda a lososa. Nebo se často konzumuje společně s vejci, ořechy či semínky.

I když je avokádo velmi zdravé, dejte si pozor na tuky a kalorie. Všechny zmíněné potraviny jsou převážně skvělým zdrojem tuku a jejich konzumace v jediném jídle snadno překročí kalorický příjem. Není problém, pokud se to občas stane, ale pokud chcete avokádo zařadit do svého jídelníčku častěji, zvolte vyváženější recept!

Jak vypěstovat a zasadit avokádo?

Avokádu se nejlépe daří v tropickém a subtropickém podnebí. Pěstovat jej v našich podmínkách není zrovna jednoduché, ale při správné technice a ochotě dlouho čekat na jeho dozrání jde. Pokud rostlině dopřejete dostatek slunce, dobře propustnou půdu a ochráníte jí před mraz, můžete se těšit na její první listy. 

Odrůdy avokáda

Dnes můžete na trhu najít mnoho odrůd avokáda, která jsou rozděleny do skupin. Skupina A (Hass, Pinkerton, Reed, Rincon a Wurtz) a skupina B (Baco, Edranol a Fuerte). Každá skupina dozrává v různých časech.

Pěstování avokáda

Pokud už máte zkušenosti s pěstováním citrusových plodů, s avokádem to budete mít ještě jednodušší. Vyžaduje podobné podmínky jako některé citrusové plody. Naše podnebí jim nedovoluje vysadit jej venku na zahradě → vzrostlé rostliny sice snesou teplotu kolem bodu mrazu, ale mrazy by byly pro ně smrtelné. Avokádě se proto lépe pěstuje v květináčích a uvnitř. V létě však může být umístěné venku.

Nutriční výhody avokáda

Jak vypěstovat avokádo z pecky

Vypěstovat avokádo z pecky není zase tak snadné, chce to velkou dávku trpělivosti! JE to totiž velmi pomalý proces, ale musím přiznat, že je fascinující tento proces sledovat.

  • Opatrně odstraňte pecku z avokáda, dávejte pozor abyste jí nožem nepořezali nebo jí nijak nepoškodili.
  • Semena důkladně očistěte pod teplou vodou, abyste odstranili dužinu a tmavou slupku.
  • Zabalte jej do vlhkého kapesníku, vložte do plastového sáčku a uzavřete, aby se udržela vlhkost.
  • Skladujte na suchém místě po dobu 7-14 dní, poté zkontrolujte, zda zakořeňuje. Pokud nevidíte kořen, uložte semena avokáda na několik dní zpět do sáčku.
  • Když se vytvoří kořen, vložte semena avokáda do menší sklenice vody, kterou jste si připravili.
  • Kořen by měl sedět na vodě, ale samotné semínko by nemělo navlhnout, aby neuhnilo.
  • Umístěte zakořeněná semínka avokáda na slunné míst a podle potřeby zalévejte. Z vrcholu semene by později mela vyrůst stopka.
  • Když je stonek dlouhý 15 až 20 cm, přeřízněte ho na polovinu, abyste podpořili lepší a zdravější růst.
  • Když je malá rostlina vysoká 25-30 cm, můžete avokádu zasadit do země.

Nejčastější otázky

Avokádo je zdrojem vitamínu C, E, K, B6 stejně jako riboflavinu, niacinu, folátu, kyseliny pantotenové, hořčíku a draslíku. Poskytuje také lutein, beta karoten a omega 3 mastné kyseliny. Avokádo obsahuje vysoké množství zdravý prospěšných tuků.

Avokádo je ovoce, které pravděpodobně pochází z jižního Mexika. Obsahuje jedno velké semeno a je považování za bobule. Bobule má tmavě zelenou slupku a zelenožlutou dužinu máslové konzistence a lehce oříškovou příchuť.

Avokádo má vysoký obsah vlákniny, která podporuje hubnutí a metabolické zdraví. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny pomáhají snižovat chuť k jídlu, snižují riziko vysokého krevního tlaku a slouží ke snížení hladiny cholesterolu. Avokádo oživí váš metabolismus a je šetrné ke ketolátkám.

Avokádo: nutriční výhody, vlastnosti a jak ho pěstovat?

Publikováno 28.08.2022

Kategorie: hubnutí, výživa, recenze

Jak se vám líbil článek?

Začněte hlasovat!

Hodnocení 5 / 5. Kolik lidí hlasovalo: 3

Tento příspěvek nemá zatím žádný hlas! Buďte první!

Leave a Response

Pin It on Pinterest

Share This